Lněné semínko - znovuobjevený poklad zdravé kuchyně

07.06.2016 21:05

Len se v Čechách tradičně pěstoval od dávných dob. Používal se na výrobu plátna a z jeho hnědých nebo zlatavých semínek se lisoval olej. Semínko bylo ceněno pro řadu léčivých účinků. Na nějaký čas se na tuto zdravou plodinu pozapomnělo, ale dnes se opět do kuchyní vrací a je všestranně propagována.

Len obsahuje v rostlinné říši netypické omega 3 mastné kyseliny (dále jen MK), velké množství lignanů - fytochemických látek podobných estrogenům, bílkoviny, vitamíny (C,E, vitamíny ze skupiny B) a minerály (železo, draslík, vápník a hořčík) a je výborným zdrojem vlákniny. 

Len nám může pomoci při prevenci i řešení nejrůznějších zdravotních neduhů. Jak už bylo řečeno, je zdrojem nepostradatelných omega 3 MK, jinak přítomných hlavně v rybím tuku. Jelikož v Čechách nepatříme k velkým konzumentům mořských ryb, může nám len dobře posloužit jako přirozený doplněk stravy. Vzhledem k obsahu omega 3 MK, lignanů a vlákniny je jeho konzumace považována za plus v prevenci proti civilizačním nemocem - srdečně-cévním chorobám, vysokému tlaku, vysokému cholesterolu, rakovině, zažívacím a střevním potížím, dokonce pomáhá při udržování dobrého duševního zdraví a proti stresu. Len rovněž příznivě ovlivňuje pružnost šlach a pohyblivost kloubů.

Lignany obsažené ve lněném semínku příznivě ovlivňují hormonální rovnováhu. Tuto vlastnost mohou ocenit ženy, které mívají nejrůznější problémy spojené s hormonálními výkyvy - potíže s menstruací a klimakteriem (PMS, nepravidelný cyklus, výkyvy nálady, návaly, kvasinkové infekce).  

Len je vynikajícím pomocníkem při problémech se zácpou a s tím souvisejícími hemoroidy. Obsahuje hodně vlákniny a dokáže na sebe vázat vodu - semínko ve vodě nabobtná a vytvoří velké množství slizu. Konzumace mletého semínka podporuje činnost střev a usnadňuje detoxikaci. Ve střevě dochází k absorbci škodlivých látek, které se snadněji vyloučí z těla. Len působí mírně laxativně (projímavě) a protizánětlivě.

Lněné semínko můžeme ocenit i při problémech se žaludkem (zánět, vředy). Slizové látky vytváří ochrannou vrstvu a tím chrání a podporují regeneraci sliznice.

A jak semínka používat? Jíst je suchá a celá moc nedoporučuji, kousat se nedají a vcelku jsou hůře stravitelná. Já osobně len používám v kuchyni denně. Semínka namelu v elektrickém mlýnku na kávu. Vzniklou moučku lze přidat do jakékoli obilné kaše v průběhu její přípravy (není potřeba moučku vařit), do jogurtu, do ovocných koktejlů nebo do těsta na domácí kváskový chléb. Moučkou jdou krásně zahustit domácí pomazánky ze zeleniny a luštěnin. Stačí přidat 2-3 lžíce moučky, zamíchat s pomazánkou a nechat pár hodin odležet v lednici.

Vegani nebo alergici na vejce mohou lepivé schopnosti lnu využít jako náhrady vajec v kuchyni.  Stačí namočit 1 lžíci semínek do 50 ml vody a asi po 3 hodinách rozmixovat. Vznikne hustá pěna, kterou lze použít do jakéhokoli receptu místo vajíčka.

Pozor! Namleté semínko rychle žlukne. Já ho melu jen tehdy, kdy ho momentálně potřebuji (proto je potřeba mít praktický, malý elektrický mlýnek). Pokud ho budete mlít do zásoby, pak ho namleté uzavřete do skleničky a skladujte ho v lednici co nejkratší dobu (2-3 dny). S množstvím používaného semínka to také nepřehánějte - všeho s mírou. Obsahuje i nepatrné množství kyanidů (ve větších dávkách toxických). 2 - 3 lžíce denně je množství zcela bezpečné. 

Výborným zdravotním pomocníkem je rovněž lněný olej, který obsahuje 55 % omega 3 MK a 20 % omega 9 MK. Obsah omega 6 MK je 15 % a nasycených MK jen 10 %. Zdravotně jde o velmi příznivé složení, vzhledem k tomu, že je obecně v naší populaci nadspotřeba omega 6 MK, které jsou prozánětlivé a nedostatečná spotřeba omega 3 MK s protizánětlivými účinky. 

Olej má specifickou trpkou příchuť, ne všem bude chutnat. Použít se dá pouze za studena. V kuchyni se hodí například do luštěninových salátů nebo pikantních dresinků. Lze ho užívat samotný jako lék, doporučuje se 1 lžička denně. Při jeho koupi musíme dávat pozor na kvalitu. Volila bych olej z bio zdroje, plněný do tmavých skleněných láhví (ochrana před světlem) s co nejnovějším datem lisování. Nesmí být hořký, znamenalo by to, že byl špatně skladován a již žluknul. Doma je nutné uchovávat ho v lednici a brzy jej spotřebovat.  

Zdroje:

  • Zemanová, Hana (2013). BioAbecedář.  Praha: Smart Press . p210-215; p96-97.
  • Lužná, D (2010). Vaříme pro děti podle makrobiotických zásad.  Olomouc: ANAG.
  • Gunnars, Kris . (2014). Tuky - jak optimalizovat poměr mastných kyselin Omega-6 a Omega-3 ? . Available: http://www.tillmann.cz/potraviny/209-tuky-jak-optimalizovat-pomr-mastnych-kyselin-omega-6-a-omega-3-. Last accessed 8th Jun 2016.
  • Stenzlová, Ivana. (2010). Stravování žen po čtyřicítce. Available: http://www.celostnimedicina.cz/stravovani-zen-po-ctyricitce.htm. Last accessed 8th Jun 2016.

Diskusní téma: Lněné semínko - znovuobjevený poklad zdravé kuchyně

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek