Smoothie

25.08.2016 20:27

Smoothie - nyní velmi moderní anglický název mixovaného nápoje, jehož základem je čerstvé (případně mražené) ovoce a zelenina. Rychle se zažil a k dostání je naštěstí už na mnoha místech. Je vhodný jako rychlá snídaně, pro ty, kterým syrové ovoce a zelenina nedělá problém na lačný žaludek. Ještě vhodnější je jako velmi zdravá svačina nebo nápoj před větší fyzickou aktivitou.

K jeho přípravě je dobré mít šikovný smoothie maker, kde mixování probíhá ve stejné nádobě, ve které pak dobrotu uzavřeme pítkem a konzumujeme ji třeba cestou do zaměstnání. Já vlastním velmi praktický spotřebič (cenově nenáročný) od Russell Hobbs, ke kterému se dá nakoupit více nádobek na mixování a připravit tak třeba čtyřem členům rodiny originální nápoj podle chuti za několik minut.

Při přípravě smoothie je možné pustit fantazii z uzdy a vymýšlet desítky originálních kombinací podle vlastí chuti. Jen je třeba mít na paměti několik zásad, aby nápoj byl skutečně zdravý, plný vitamínů, minerálů, enzymů, antioxidantů a vlákniny:

  • Měli bychom dát pozor při výběru surovin, aby byly čerstvé a zralé, tepelně nezpracované, ideálně v bio kvalitě.
  • Zbytečné je přidávat cukr a jakákoli jiná sladidla. Ovoce má vlastního cukru dost.
  • Dobré je doplnit malinko tuku, aby měly větší šanci vitamíny rozpustné v tucích. Může to být v podobě kapky oleje lisovaného za studena, mandlového nebo jiného oříškového másla nebo mletých olejovitých semínek - lněných, máku aj. Případně můžeme smoothie mixovat s trochou rostlinného mléka - mandlového, kokosového nebo makového.
  • Pokud chceme, aby nás nápoj zasytil na delší dobu a potřebujeme snížit jeho glykemický index, můžeme v nápoji rozmixovat dodatečnou vlákninu - pektin, inulin, psyllium aj., kterou koupíme v prodejnách se zdravou výživou.
  • Nakonec je třeba si uvědomit, že v podobě smoothie konzumujeme poměrně velké množství kaloricky vydatného sladkého ovoce. Smoothie nelze pojmout jako pití k jídlu, ale jako jídlo samotné, je vhodnější na dopoledne, ne na pozdní odpoledne a večer.
  • Kromě kombinací různého ovoce, můžeme zkusit přidat i listovou zeleninu - špenát, rukolu, polníček, na jaře mladou kopřivu, lístky smetánky lékařské (pampelišky) a výhonky medvědího česneku. Zelené listy obsahují mimo jiné chlorofyl, který pomáhá při tvorbě hemoglobinu (krevního barviva) a přispívá k celkové regeneraci organismu.
  • Můžeme přidat šťávu lisovanou z čerstvé zeleniny - např. z mrkve a červené řepy.
  • Byla by věčná škoda si smoothie nevylepšit některou z frčících superpotravin plné antioxidantů. Můžeme zkusit nepražené kakaové boby, goji - kustovnici, chia semínka, matcha - zelený japonský čaj. 

Já osobně smoothie miluji buď jako letní snídani, anebo jako dopolední svačinu. Nejčastěji kombinuji:

  • banán, jahody a borůvky s kokosovým, mandlovým, nebo sójovým mlékem,  přidám 3 čajové lžičky mletých lněných semínek a kávovou lžičku zeleného japonského čaje matcha
  • banán, meruňky, jahody s kokosovým, mandlovým, nebo sójovým mlékem, přidám 3 čajové lžičky předem namočených chia semínek
  • banán, borůvky a hrst předem namočených plodů goji - kustovnice čínské, opět s kokosovým, mandlovým, nebo sójovým mlékem.

Přeji bohatou fantazii a dobrou chuť!

Diskusní téma: Smoothie

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek