Nadměrný příjem soli

08.01.2016 00:00

Sůl je důležitou součástí naší stravy, protože obsahuje sodík a chlor. Sodík brání ztrátám vody z těla a udržuje nervo-svalovou dráždivost. Chlor je součástí žaludeční šťávy a podílí se na udržování rovnováhy mezi kyselým a zásaditým prostředím v těle. Sůl je často i významným zdrojem jódu, kterého v našich zeměpisných šířkách nebývá v běžné stravě dostatek. Nedostatek jódu způsobuje například zhoršenou funkci štítné žlázy. Nejlepším zdrojem sodíku jsou některé druhy ovoce a zeleniny, ořechy a semena. Takový sodík v organické podobě dokáže tělo plně zužitkovat a případný nadbytek bez problémů vyloučit.

Doporučená denní dávka soli pro dospělé je podle Světové zdavotnické organizace 3-5 gramů. V České republice je příjem soli vysoce nadprůměrný - některé zdroje uvádí průměrnou denní spotřebu vyšší než 12 gramů, jiné dokonce vyšší než 16 gramů. Pro ilustraci si představme, že kávová lžička obsahuje cca 8 g soli, což představuje 160 % denního doporučeného příjmu!

 Velké množství soli zvyšuje krevní tlak a ochuzuje naše kosti o vápník. Velmi rizikový je příjem sodíku u lidí s nadváhou a u lidí s vysokým krevním tlakem. Doporučená spotřeba anorganického sodíku v jejich případě se pohybuje okolo 1g za den. Nadměrný přísun soli se může projevovat suchou pokožkou, bílými vlasy, špatně fungujícími játry a ledvinami. Sůl působí velmi dráždivě a zabraňuje vylučování odpadů látkové výměny. Chlorid sodný brání vylučování močoviny a zhoršuje příznaky revmatismu a ekzémů.

Ve složení na obalech potravin většinou můžeme zjistit kolik soli obsahují. Výrobci zpravidla uvádějí množství sodíku v gramech. Kolik je to ale soli? Ve 2,5 g kuchyňské soli je 1 g sodíku. Údaj o sodíku tedy vynásobme 2,5krát a zjistíme přibližně kolik gramů soli výrobek obsahuje. 

Spotřebu soli snížíme nejlépe tím, že se budeme vyhýbat potravinám, které obsahují  její velké množství. Jedná se hlavně o:

  • uzeniny, sýry, konzervované maso a masné výrobky, výrobky z ryb, různé polotovary
  • solené oříšky, chipsy a slané sušenky
  • slané pečivo
  • některé minerální vody
  • instantní pokrmy - omáčky a polévky, sójové a orientální omáčky, dresinky, bujóny a nakládaná zelenina
  • kečup, polévkové koření, kořenící směsi, glutaman sodný, prášek do pečiva, soda bikarbona
  • některé dehydrované výrobky, potraviny ve slaných nálevech

Doma je dobré omezovat solení již při kuchyňské přípravě a hotová jídla již nedosolovat. Jde o zlozvyk, který po nás opakují naše děti. A pozor - návyk na slanou příchuť se vytváří postupně už od dětství a ukojení chuťové potřeby vede k postupnému zvyšování dávek soli! Zkrátka je to stejné jako s návykem na sladké.

Na domácí použití také doporučuji zdraví prospěšnější růžovou a černou himálajskou sůl. Zabarvení soli způsobuje oxid železa a ostatní minerály v koloidní formě (vápník, draslík, hořčík, zinek, mangan, stopové množství jódu), právě tato forma umožňuje jejich lepší vstřebatelnost v organismu. K dostání jsou v prodejnách se zdravou výživou. K dochucování pokrmů je také dobré použít více cibule, česneku, celeru, sušené zeleniny a bylin. Milovníci sóji mohou místo soli vyzkoušet miso pastu a tamari - fermentované sójové produkty.


Diskusní téma: Nadměrný příjem soli

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek